Ikaria XB 1 ja vaaristynyt kuvasuhde?
H. Markus Lang von Oberstdorf
2010-06-13 15:26:43 UTC
Olenko ainut, jonka mielestä YLE Teema esitti eilen illalla tšekkiläisen
tieteiselokuvan "Ikaria XB 1" vääristyneellä kuvasuhteella? Elokuvan
kuvasuhde on 2,35 : 1, mutta se esitettiin anamorfisena laajakuvana (16
: 9). Kuvan leveys oli ilmeisesti oikea mutta pystysuunnassa kuva oli
venähtänyt koko ruudun korkuiseksi. Tosin alkutekstijakson perusteella
kuvan reunoilta oli rajattu jonkin verran ainesta pois (miksi?).

Hätäavuksi digiboksista muutettiin TV:n kuvasuhteeksi 4 : 3 ja sen
jälkeen laajakuva-TV:n kuvatilaksi valittiin "Wide". Sen jälkeen kuva
näytti suunnilleen oikealta; esimerkiksi planeetat olivat pyöreitä
eivätkä enää kananmunan muotoisia soikioita.

Kuinka Yleisradio voi tehdä jotain noin avutonta? Eikö siellä kukaan
(puhelinvaihteen hoitajaa lukuun ottamatta) tarkkaile lähtevää
signaalia? Ehkä yhtiössä ajateltiin, että kun tuollaista elokuvaa ei
kuitenkaan katso kuin kymmenen säälittävää nörttiä koko maassa, niin
kuvanlaadulla ei ole yhtään mitään väliä.

Eikö yhdenkään sanomalehden arvostelija kiinnittänyt vikaan huomiota,
vai oliko ennakkokatselussa virheetön tallenne?

Jos olisin illalla soittanut Yleisradioon, olisi keskustelu
todennäköisesti mennyt näin:

"Yleisradio."
"Saanko lähetystarkkaamoon?"
"Mikä se on?"
"Yksikkö, jossa tarkkaillaan lähtevää ohjelmaa. YLE Teema -kanavalla on
nimittäin ohjelmassa virheellinen kuvasuhde, ja se pitäisi korjata."
"Meillä on täällä jo paikat kiinni, mutta mä katson tässä justiin sitä
kanavaa enkä mä näe siinä yhtään mitään vikaa."
"Mutta kuvasuhde on väärä; esimerkiksi kuvassa näkyvien ympyröiden
pitäisi olla pyöreitä -"
"Joo, hei hei." (Puhelu katkaistaan. "Taas joku hullu soitti.")

Elokuvana "Ikaria" oli kylläkin epäonnistunut. Futuristinen musiikki
(Zdeněk Liška) oli ainut kiinnostava piirre.

Amerikassa tästä leikattiin 1960-luvulla tekele, jossa juoni ym.
käännettiin päälaelleen.

"Ikarian" jälkeen oli luvassa toinen avaruusaluselokuva, "Jason X"
Nelosella (noin 15 minuuttia myöhässä). Sekin tuotti pettymyksen. Paitsi
että elokuva oli luokattoman huono, se esitettiin letterbox-kuvana. En
kestänyt katsoa.

-----------------------------
***@elisanet.fi
http://www.elisanet.fi/mlang/
JiiHoo
2010-06-13 16:28:14 UTC
"Jason X" Nelosella (noin 15 minuuttia myöhässä). Sekin tuotti pettymyksen.
Miten se voi tuottaa pettymyksen? Minä hämmästyin ainakin neljä kertaa,
kun joku vakuutti ettei mitään vaaraa ole, mutta sitten yllättäen se
Jason tuli vaan taas viidakkoveitsensä kanssa.

Minä kun jo luulin, että Jason oli saatu hengiltä.
--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?
#######################################
Turo Juurakko
2010-06-13 16:41:45 UTC
Post by H. Markus Lang von Oberstdorf
Olenko ainut, jonka mielestä YLE Teema esitti eilen illalla
t¹ekkiläisen tieteiselokuvan "Ikaria XB 1" vääristyneellä
kuvasuhteella?
Et ole. Minustakin siinä oli jotain vialla, mutta en sit sen enempää
vaivannut asialla itseäni vaan vaihdoin kanavaa.
--
mukavan tiukkaa